Wednesday, June 15, 2011

Biskot Kekacangan. . .


Dah lama rasenya tak update belog. Sejak balik rumah lupa segala-galanya. Dah lame kan tak balik rumah. Hehe.. balik rumah je rase rajin sikit nak masak2 ney. Last weekend, aku and adik buatlah 1 biskot ney. Biskot kacang aku panggil. Sedap biskot ney.. Senang je buat biskot ney..

Resepi biskut mazola

Bahan-bahannya adalah :


400gm kacang tanah yang telah digoreng(tanpa minyak),dibuang kulit dan dikisar kering
400gm tepung gandum
200gm gula pasir (dikisar kering)
1 botol minyak mazola/minyak jagung yang kecil (tapi tak guna semua)
3 biji Kuning telur untuk disapu pada biskut
kacang goreng(hias)


Neylah kacang after dikisar


Ney pula, gula after dikisar.. Halus macam tepung..

Cara-cara nya :

1.Gaul rata tepung + gula + kacang
2. Masukkan minyak mazola/minyak jagung sedikit demi sedikit... jangan tuang sekali. agak2.



3. Gaul dan uli hingga menjadi doh yang boleh diterap.. kalau masih belum melekat,tambah kan minyak lagi sedikit demi sedikit.. kalau terlembik pula.. jangan panik, tambah sahaja tepung sedikit demi sedikit..

.
4. Terap menggunakan acuan yang disukai


5. Bubuh kacang di tengah2 biskut


6. Sapu kuning telur
7. Bakar pada suhu 180 celsius selama 10-15 minit.

Tadaa... =)


Neylah hasilnya.. Agak2 boleh wat jual tak untuk hari raya tahun ney??
hehe...

Aku belaja dari sini Rihannaidzmi..
Thanx sangat.. Banyak resepi di belog beliau...

Burbyez...